WYBIERZ KWOTĘ WSPARCIA
  • 20 zł
  • 50 zł
  • 100 zł


Wybrana kwota:
20 zł
Wpłacając mnie jesteś dobry z Natury, bo dbasz o Ziemię.

Bogactwo Kulturowe Naszych Regionów

Cele projektu:

* Edukacja interkulturowa młodzieży (poznanie kultur, tradycji, mieszkańców innych krajów europejskich, ich dziedzictwa i dorobku), która prowadzi do obalania stereotypów, uprzedzeń i promowania tolerancji, przyjaźni i współpracy;
* Zdobywanie nowych umiejętności, doświadczeń przez młodzież; kształcenie i rozwijanie talentów i zainteresowań (m.in. sztuką, działaniami artystycznymi, a także krzewieniem i kultywowaniem rodzimego dziedzictwa kulturowego), co sprzyja rozwojowi osobowości, przekraczaniu granic dotychczasowych możliwości, a jednocześnie wpływa na podnoszenie poziomu osiągnięć młodych ludzi;
* Promowanie integracji i współpracy europejskiej przy zachowaniu własnej tożsamości narodowej i przynależności do danej kultury regionalnej;
* Umożliwienie nawiązania przyjacielskich kontaktów z młodzieżą krajów partnerskich;

Projekt „BOGACTWO KULTUROWE NASZYCH REGIONÓW” został sfinansowany przy wsparciu WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ w ramach PROGRAMU „MŁODZIEŻ”

Uczestnicy projektu:

Kraj zamieszkuje: liczba młodzieży, Podział na płeć, Podział na grupy wiekowe
M K 25
Polska 14 7 7 9 5
Hiszpania 14 7 7 14

WSPÓŁFINANSOWANIE:

* Rada Rodziców przy Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Marii Konopnickiej w Milówce
* Urząd Gminy Milówka
* Urząd Gminy Ujsoły

UCZESTNICY O WYMIANIE POLSKO- HISZPAŃSKIEJ 
W RAMACH PROGRAMU „MŁODZIEŻ”

Przygoda z wymianą zaczęła się bardzo dawno temu. Profesorowie uczący w LO im. Marii Konopnickiej w Milówce napisali projekt pt. „Bogactwo kulturowe naszych regionów”. Z l icznych zgłoszeń z całej Polski zatwierdzono tylko 22, wśród których był także projekt naszych nauczycieli – mgra P. Piętki, mgr M. Kruszyńskiej i mgr D. Pietraszko. Został on potem zrealizowany przy wsparciu Wspólnoty Europejskiej w ramach programu „Młodzież”.

W wymianie mogło wziąć udział tylko czternastu uczniów, dlatego też wszyscy chętni musieli przejść przez rozmowę kwalifikacyjną w języku angielskim i spełniać kilka dodatkowych kryteriów, m.in. musieli mieć wysoką średnią oraz wzorowe zachowanie.

Przygotowania naszej grupy do wyjazdu trwały około dwóch miesięcy, w czasie których ćwiczyliśmy tańce oraz śpiew piosenek ludowych, a także przygotowywaliśmy prezentacje o naszym regionie. Zastanawialiśmy się także, co z naszej bogatej kultury można pokazać młodzieży hiszpańskiej. W końcu do odległego kraju wzięliśmy dwa stroje góralskie, strój macinduli, dużo zdjęć naszego regionu, gobeliny z herbem Milówki oraz drobne upominki, które potem rozdaliśmy naszym nowym przyjaciołom.

Na takich właśnie przygotowaniach bardzo szybko minął nam czas. Drugiego stycznia wyruszyliśmy razem z naszymi profesorami do Katalonii. Było to dla nas ogromne przeżycie, ponieważ większość z nas jeszcze nigdy nie leciała samolotem. Po trzech godzinach podróży wylądowaliśmy w końcu w Barcelonie, skąd wyruszyliśmy do Sitges, gdzie na dworcu kolejowym czekała już na nas młodzież hiszpańska. Kilka osób z naszej grupy znało już gospodarzy z poprzedniej wymiany, dlatego też bardzo szybko poznaliśmy się i swobodnie ze sobą rozmawialiśmy, oczywiście po angielsku. Już wtedy wiedzieliśmy, że kilka miesięcy wcześniej zaczęła się największa przygoda naszego życia.

Głównym celem tej wymiany było poznanie kultur obu regionów. Podczas warsztatów uczyliśmy się ludowych piosenek polskich oraz katalońskich, zaznajamialiśmy naszych gospodarzy z tańcami, a także, podczas prezentacji multimedialnej, ze zwyczajami i obyczajami naszego regionu. Natomiast nasi nowi przyjaciele oprowadzali nas po okolicznych muzeach, opowiadając o swojej małej ojczyźnie. Wszyscy byli bardzo zaangażowani i skupieni, chcieli jak najwięcej się dowiedzieć. Przy tym jednak nie zabrakło dobrej zabawy. Braliśmy czynny udział w bardzo ważnym katalońskim święcie, mianowicie w uroczystości nocy Trzech Króli, podczas której Królowie obdarowują dzieci prezentami. Byliśmy także w Barcelonie, gdzie zwiedziliśmy katedrę Sagrada Familia zaprojektowaną przez jednego z największych architektów XX w – A. Gaudiego. Mieliśmy też okazję przejść po Rambli- najpopularniejszej ulicy miasta, na końcu której znajduje się pomnik Krzysztofa Kolumba oraz nowoczesny port, z którego spacerkiem udaliśmy się do najstarszej, dzielnicy stolicy Katalonii – Barri Gotic. Stamtąd przejechaliśmy metrem na Montjuic, gdzie znajduje się Stadion Olimpijski oraz największa atrakcja miasta – grające fontanny, których spektakl był ukoronowaniem bardzo pięknego, choć ciężkiego dnia.

Wiele przeżyć dostarczył nam także pobyt w jednym z największych europejskich sanktuariów maryjnych – Montserrat, które położone jest wysoko w górach. Tu akurat nie dopisała nam pogoda, lecz to nie zepsuło nam humorów.

Oprócz tych wszystkich atrakcji mieliśmy również warsztaty fotograficzne pt. „Wizerunek tolerancji”, warsztaty filmowe oraz zajęcia na świeżym powietrzu, które następnie przeniosły się do Instytutu Badań Morza. Tam uzyskaliśmy wiele informacji o różnych morskich żyjątkach, które wcześniej zebraliśmy na plaży. Nie obyło się również bez wspólnego uprawiania sportu oraz obejrzenia meczu FC Barcelony – niestety, tylko w telewizji w hotelowym pokoju.

Wszystkie te zajęcia były bardzo pasjonujące lecz nasz wyjazd dostarczył nam także wielu dziwnych, niecodziennych wrażeń. Wielu z nas miało okazję po raz pierwszy skosztować owoców morza i spojrzeć na Morze Śródziemne. Niecodzienny był także widok zielonych palm przed hotelem, chociaż to był dopiero początek stycznia.

W ciągu tygodnia, który spędziliśmy w Katalonii, dużo się nauczyliśmy, przeżyliśmy mnóstwo wspaniałych chwil, zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc, zdobyliśmy cenne doświadczenie, poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi oraz podszkoliliśmy swój angielski. Dzięki tej wymianie mogliśmy poznać kulturę tak wspaniałego regionu jakim jest Katalonia. Lecz przygoda ta dla nas nie trwała tylko tydzień, który spędziliśmy w Sitges. Ona trwała dwa miesiące przed wylotem i będzie trwać jeszcze bardzo długo. Po powrocie do Polski odbyła się prezentacja dorobku wymiany, a jeden ze szkolnych korytarzy od tej chwili będą zdobiły zdjęcia, które zrobiliśmy w Hiszpanii. Co więcej, jesteśmy w ciągłym kontakcie z młodzieżą katalońską, piszemy maile oraz rozmawiamy przez komunikatory internetowe. Tak więc przygoda trwa i mamy nadzieje, że tak będzie już zawsze.

Maria Dunat.  

Źródło finansowania

przy wsparciu WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ w ramach PROGRAMU „MŁODZIEŻ”, wspólfinansowany przez Radę Rodziców przy Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Marii Konopnickiej w Milówce, Urząd Gminy Milówka oraz Urząd Gminy Ujsoły

Termin realizacji

02.01.2006 - 09.01.2006

Koordynator (Polska)

Magdalena Kruszyńska

Koordynator (Hiszpania)

Bàrbara Scuderi Bedny